Kliknite na logo za povratak na početnu stranicu

<<< назад

Мр Зорана Опачић
Учитељски факултет, Београд
Нове тенденције у књижевностиза децу и наставни програми

 

Резиме:


Дела савремене књижевности за децу својом структуром, сликом света, односом према детету читаоцу могу имати значајну улогу у мотивисању детета у настави српског језика у основној школи. Зато се у овом раду назначују поетичке особености савремених књижевних дела за децу: слика света у супротности са пожељним педагошким моделима (или поука у хумористичко-иронијском кључу), уважавање личности и потреба детета - измена слике детета у књижевном тексту, експериментисање језиком и формом књижевног текста, десентиментализовање текста - доминација ироније и пародије, интертекстуалност, поигравање са жанровским матрицама, слабљење и укидање границе књижевног света и реалности. Анализа наставних програма показује како су савремени књижевни текстови заступљени свега 3% - 5% у наставним програмима, што изазива неинформисаност ученика и њихову нижу мотивисаност за читање. У раду се затим наводе могући путеви информисања и иновирања наставних садржаја и предлаже обртање смера у настави књижевности: приступ књижевном делу од савремених текстова ка делима књижевне прошлости.

Кључне речи:
савремена књижевност за децу, читање, наставни програми.

 

 

Summary:


Works of contemporary children's literature by their theme, structure, picture of the world, relation to a child reader can have an important role in motivating a child in Serbain language classes in a primary school. This is why we mark poetic features of contemporary children's literarature books: a picture of the world in opposite to suitable pedagogic models (or a moral - in humoristic-ironic key), respecting a personality and children's needs - change of a child's picture in a literature form, experimenting with language and form of a literature work, desentimentisation of a text - dominance of irony and parody, intertextuiality, playing with genre matrix, weakening and shortening of a border of literature world and reality. Analysis of curricula shows how contemporary literature text take only 3-5% of the curricula, what makes students uninformed and they are not motivated for reading. There are possible ways of informing shown in this paper and innovating teaching contents, and we suggesting reversing in teaching literature: approach to literature work from contemporary texts to works of the past.


 

Key words:
contemporary children's literature, reading, and curricula

   
 

Povratak na početnu stranicu